تحقیق درباره چیلر های جذبی

  • تحقیق درباره چیلر های جذبی

    دسته بندي : عمومی » گوناگون

    فهرست مطالب
    تاریخچه
    تعریف چیلر
    انواع چیلرها
    چیلر تراکمی
    انواع چیلر تراکمی
    کنترل کننده‌های فشار در چیلر تراکمی
    کنترل فشار بالا و پایین
    کنترل فشار روغن
    ساختمان چیلر تراکمی
    الکتروموتور
    کوپلینگ
    کمپرسور
    لوله رانش
    کندانسور
    شیر سرویس کندانسور
    شیر تغذیه ماده مبرد
    فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر
    شیر برقی
    شیشه رویت یا سایت گلاس
    اواپراتور
    شیر انبساط ترموستاتیک
    لوله مکش
    تابلو وسایل اندازه‌گیری و کنترل فشار
    اصول کار چیلر تراکمی
    چیلر جذبی
    انواع چیلر جذبی
    ۱- گروه تک اثره (Single effect)
    ۲- گروه دو اثره (Double effect)
    ضریب عملکرد چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی
    چیلر جذبی چگونه کار میکند؟
    عملكرد چیلر جذبی
    انواع طبقه بندی چیلر های جذبی
    1-طبقه بندی از نظر منبع حرارتی مورد استفاده در ژنراتور
    2-طبقه بندی از نظر ماده مبرد و جاذب
    3-طبقه بندی از نظر چرخه تغلیظ جاذب
    سیکل چیلر جذبی یک مرحله ای :
    عملکرد سیکل چیلر جذبی یک مرحله ای آب گرم:
    اصول کار چیلر های جذبی :
    برای درک بهتر کار این چیلرها به شرح یک مثال می پردازیم :
    مقایسه چیلر تراکمی و جذبی
    اصطلاحات فني رايج در چيلر جذبي
    ژنراتور
    جذب کننده
    اواپراتور
    کندانسور

    مايع مبرد

    کريستاليزه شدن
    ضريب عملکرد(COP)
    چالش های انتخاب چیلر جذبی برای سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان ها عبارتند از :

    تاریخچه
    به جرات می توان گفت که سرمایش جذبی اولین بار با ماده جاذب جامد شناخته شد. مایکل فاراده در سال 1824 میلادی در حین انجام یک سلسله آزمایشات برای تبدیل و شناخت گازهای پایدار با پدیده سرمایش جذبی روبرو شد. او می دانست که پودر کلرید نقره درجذب آب و آمونیاک بسیار موثر عمل می کند. بنابراین برای تعیین پایداری آمونیاک، در یک لوله خمیده کلرید نقره را در مجاورت گاز خشک آمونیاک قرار داد و سر دیگر آن را با آب، سرد کرد. گرما آمونیاک را از مخلوط جدا کرد و آمونیاک جدا شده، در اثر سرمای آب در سر دیگر لوله به صورت مایع جمع آوری شد. فاراده به گرما دادن سر دیگر لوله ادامه داد تا مقدار کافی آمونیاک مایع بدست آورد.

    تصویری از آزمایش فاراده
    پس از انجام عملیات و خاموش کردن شعله و سرد شدن کلرید نقره، مایع سریعا و بدون اینکه فرصتی به فاراده برای ادامه تحقیقاتش بدهد، شروع به جوشش نمود و با تبدیل شدن به گاز بار دیگر جذب کلرید نقره شد و اثر بسیار سردی در انتهای لوله از خود باقی گذاشت. فاراده از انجام این آزمایش نتیجه ساده ای گرفت، تبخیر آمونیاک مایع و جذب سریع آن توسط کلرید نقره موجب اخذ گرما از محیط که همان لوله آزمایش باشد، شده بود.

    تعریف چیلر
    چیلر (به انگلیسی: Chiller) دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی می‌زداید. این مایع می‌تواند برای خنک کاری هوا یا دستگاه‌ها استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای کارایی‌های بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده شود. نگرانی‌هایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. این نگرانی‌ها شامل، کارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیب‌پذیری‌های محیطی است.
    انواع چیلرها
    چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم می‌شوند. شکل دیگر تقسیم‌بندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم‌بندی می‌شوند.
    چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما می‌شوند.
    چیلر تراکمی
    در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم می‌گردد. این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل می‌گردد این مایع با عبور از شیر انبساط یا لوله موئین وارد خنک‌کننده (اواپراتور) می‌شود که در فشار کمتری قرار دارداین کاهش فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنک‌کننده، باعث ایجاد برودت در موادی که با قسمت خنک‌کننده در ارتباطند می‌گردد. سپس گاز ناشی از تبخیر، به کمپرسور منتقل می‌شود.
    با عبور بخار با سرعت در یک مسیر هوای کندانسور مکیده می‌شود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به اب و اختلاف حجم بین بخار و اب ایجاد می‌گردد
    انواع چیلر تراکمی
    • چیلر تراکمی رفت و برگشتی
    • چیلر تراکمی اسکرو
    • چیلرهای تراکمی اسکرال Scroll
    • سانتریفیوژ

    کنترل کننده‌های فشار در چیلر تراکمی
    کنترل فشار بالا و پایین
    این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه می‌باشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.
    در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش می‌کند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم می‌باشد.
    در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi می‌توان تنظیم کرد.
    اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن می‌شود.

    کنترل فشار روغن
    این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور می‌باشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد باعث صدمه دیدن آن می‌شود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین می‌باشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش) کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل می‌شود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع می‌دهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن می‌شود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش می‌شود.
    ساختمان چیلر تراکمی
    1. الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت درمی‌آورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت پیستون در داخل سیلندر می‌گردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم می‌شود.
    2. کوپلینگ: جفت کننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است.
    3. کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور می‌کند.
    4. لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت می‌کند.
    5. کندانسور: کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لوله‌ها آب خنک جریان دارد. گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور می‌شود. به علت تماس با لوله‌های مسی حاوی آب خنک، خنک شده به مایع تبدیل می‌شود و از پایین از طریق لوله خارج می‌شود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده واز طریق لوله خارج می‌شود. آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت می‌شود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.
    6. لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
    7. شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    8. شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ سیستم استفاده می‌شود.
    9. فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی می‌گردد که برای جلوگیری آن از وسیله‌ای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده می‌شود.
    10. شیر برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه می‌دارد این شیر برقی از ترموستات فرمان می‌گیرد.
    11. شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص می‌نماید.
    12. اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر می‌شود ودر داخل لوله‌های مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج می‌شود. تبخیر در اواپراتور باعث سرد شدن آب جریانی در پوسته می‌گردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها جریان می‌یابد و در برگشت از هواساز یا فن کویلها از محل وارد اواپراتور چیلر می‌شود.
    13. شیر انبساط ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تأثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم می‌نماید.

    دسته بندی: عمومی » گوناگون

    تعداد مشاهده:
    0
    مشاهده

    فرمت فایل دانلودی:.docx

    فرمت فایل اصلی: Word — docx

    تعداد صفحات: 26

    حجم فایل:216
    کیلوبایت

 براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد

 

 


دانلود رایگان مقاله8 فشار ,چیلر ,می‌شود ,لوله ,کندانسور ,کمپرسور ,فشار بالا ,ماده مبرد ,چیلر تراکمی ,فشار روغن ,کلرید نقره ,سیستم استفاده می‌شود ,باعث ایجاد برودت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

معرفی سایت های صنعتی رولیک و نوار نقاله و کانوایر عایق بندی موتورخانه phillipieycorg8 homepage فروشگاه ظروف پت اسان یادبگیرلذت ببر نگاه من